Sr. Karola Dravecká, OP
Prvý rok katechézy prvoprijímajúcich (pred slávnosťou prvého sv. prijímania) a druhý rok katechézy (po slávnosti prvého sv. prijímania) majú rovnakú obsahovú štruktúru, ktorá cez jednotlivé obrady svätej omše uvádza do tajomstva Pána. Deti a ich rodičia už pri sviatosti krstu prijali svetlo Ducha Svätého a v sile tejto sviatosti majú milosť potrebnú na postupné preniknutie do svätých tajomstiev a priľnutie k osobe Ježiša Krista pod spôsobmi chleba a vína. V nasledujúcej tabuľke je zachytená snaha napredovať spolu s rodičmi a deťmi na rôznych úrovniach a vtiahnuť do katechézy rozmer liturgie, koinonie a diakonie.
Liturgia sv. omše | Etapy | Katechéza 1. rok | Katechéza 2. rok | ||
---|---|---|---|---|---|
Úvodné obrady sv. omše | Prvá etapa: Pán nám daruje život | Predstavenie projektu „Na ceste k Ježišovi“ (september) | rodičia | ||
Obrad začlenenia detí do spoločenstva (október) | rodičia, deti | ||||
Úvodné stretko (október) | deti | Úvodné stretko (september) | deti | ||
Stretnutia na tému: Boh nám dáva nový život (október) | rodičia, deti | Stretnutia na tému: Ježiš je prameňom živej vody (október) | rodičia, deti | ||
Obrad predstavenia detí farskému spoločenstvu (november) | rodičia,deti | Privítanie detí pri obrade predstavenia detí (november) | rodičia,deti | ||
Duchovná obnova (november) | rodičia | Duchovná obnova (november) | rodičia | ||
Adventné stretko (december) | deti | Nocovačka (november) | deti | ||
Adventné stretko (december) | deti | ||||
Diskusia (január) | rodičia | Diskusia (január) | rodičia | ||
Stretnutia na tému: Ježiš nás volá k obráteniu (január) | rodičia, deti | ||||
Liturgia Slova | Druhá etapa: Pán sa daruje vo svojom Slove | Stretnutia na tému: Boh hovorí k ľuďom (február) | rodičia, deti | Stretnutia na tému: Pán sa daruje vo svojom Slove (január) | rodičia, deti |
Pôstne stretko (marec) | deti | Stretnutia na tému: Slovo prináša ovocie (február) | rodičia, deti | ||
Duchovná obnova (marec) | rodičia | Duchovná obnova (marec) | rodičia | ||
Obrad prvej sviatosti zmierenia (marec) | rodičia, deti | Pôstne stretko (marec) | deti | ||
Liturgia obety | Tretia etapa: Ježiš sa nám daruje celý a pozýva nás darovať sa | Stretnutia na tému: Ježiš sýti zástupy (apríl) | rodičia, deti | Stretnutia na tému: Ježiš nás mení láskou (apríl) | rodičia, deti |
Stretnutia na tému: Ježiš sa daruje pre nás (máj) | rodičia, deti | Púť detí (máj) | rodičia, deti | ||
Slávnosť Prvého sv. Prijímania (máj) | rodičia, deti | Stretnutia na tému: Ježiš je stále s nami (jún) | rodičia, deti | ||
Neformálne stretnutie pre rodiny prvoprijímajúcich (jún) | rodičia, deti |
Prvá etapa je príležitosťou nanovo prežiť dar krstu. Tomuto základnému daru, od ktorého sa v kresťanskom živote všetko odvíja, sa venujú tri navrhnuté témy. To je však minimum pre objatie nesmierneho bohatstva ukrytého v skutočnosti Veľkonočného tajomstva. Kerygmatické ohlasovanie novosti života v Ježišovi Kristovi je od prvého stretnutia až po posledné systematicky podávané a rozvíjané. Dôležité je tiež sprostredkovať súvislosť medzi krstom a Eucharistiou, ktorá má v sviatostnej teológii veľký význam1. Liturgický aspekt obradov krstu a slávnosti prvého prijatia Eucharistie ponúka mnoho momentov pre pochopenie tohto faktu. Napr. biele rúcho a krstná košieľka, obnovenie krstných sľubov, držanie krstných sviec a iné. Takisto liturgia každej svätej omše odkazuje na krst a jeho teológiu.
Na prvú etapu nadväzujú ďalšie dve, ktoré prehlbujú vzťah veriacich detí a rodičov k Božiemu slovu a k Eucharistii. V etapách je podávané učenie v duchu konštitúcie Dei Verbum 21 a Sacro Sanctum Concilium 7, 24 a 56. Ide o vykorenenie zvyku chápať Písmo oddelene od sviatostí, ktorý vznikol z protikladných tendencií medzi Katolíckou cirkvou a protestantskými cirkvami2. II. vatikánsky koncil odporúča, aby veriaci neboli na svätej omši ako cudzinci, alebo nemí svedkovia. K tomu je nevyhnutné mať vieru, ktorá disponuje prítomných osobne prežívať to, čo slávia. Predovšetkým je potrebné viesť katechizovaných k tomu, že slávením Eucharistie vyznávame a zvestujeme Veľkonočné tajomstvo, v ktorom sa uskutočnilo definitívne oslobodenie od zla a od smrti.
V učení o Eucharistii je potrebné zdôrazniť osobné stretnutie s Bohom, intimitu osobného vzťahu s Ním, osobné spoločenstvo medzi Bohom a človekom, a vyhýbať sa uvažovaniu, ktoré by „zvecnilo“ sviatosť Lásky a degradovalo ju len na „niečo“. Skutočne ide o živé stretnutie s Ježišom Kristom, ktorý chcel zostať prítomný vo svojej Cirkvi pod spôsobmi chleba a vína. Vo svojej eucharistickej prítomnosti plne pôsobí, aby pretváral ľudí (porov. KKC 1075).
Prvý cieľ: Otvoriť sa milosti obsiahnutej v krste
Liturgia | Etapy | Katechéza 1. rok | Katechéza 2. rok | |
Úvodné obrady sv. omše | Prvá etapa: Pán nám daruje život | Téma I. Boh nám dáva nový život | Téma I. Ježiš je prameňom živej vody | |
Stretnutie Boh – človek | Objasniť obrad úvodnej procesieMeditovať text Ex 14, 5-15,2 (prechod cez červené more) | Objasniť svätú omšu ako silu pre nové začiatkyMeditovať text Jn 4, 3-15 | ||
Stretnutie Animátori – rodičia | Vstúpiť do tajomstva viery, že Boh koná aj dnes. Vyvádza ľudí zo smrti do života, z otroctva na slobodu. | Vstúpiť do tajomstva viery, že Boh nám dáva Ducha Svätého. | ||
Stretnutie Rodičia – deti | Vedieť vzbudiť vo svojich deťoch dôveru v Boha, ktorý koná aj dnes | Vedieť vzbudiť vo svojich deťoch dôveru v Ježiša, prítomného v Eucharistii napriek tomu že ho nevidia. | ||
Stretnutie Animátori – deti | Byť vďační za nový život viery, nádeje a lásky, ktorý deti dostali ako malé semiačko pri krste | Byť vďační za dar priateľstva s Ježišom, ktorého nevidíme ale veríme, že nám pomáha. | ||
Téma II. Ježiš nás volá k obráteniu | ||||
Stretnutie Boh – človek | Uvedomiť význam úvodných obradov sv. omše: bozk oltára, prežehnanie, úkon kajúcnostiMeditovať text Mk 1, 9-15 (Krst Ježiša) | |||
Stretnutie Animátori – rodičia | Vstúpiť do tajomstva viery, že Boh koná aj dnes v Ježišovi Kristovi. V Kristovi máme znovu prístup do zasľúbenej zeme nového vzťahu s Otcom. | |||
Stretnutie Rodičia – deti | Cez hlbokú symboliku prežehnania naučiť sa pristupovať pred Nebeského Otca s dôverou a začať praktizovať večerné spytovanie svedomia. | |||
Stretnutie Animátori – deti | Spoznať, že nový život viery, nádeje a lásky máme v hlinených nádobách, ktoré nám Boh môže opraviť. |
Druhý cieľ: Vstúpiť do plodného načúvania Slova
Liturgia | Etapy | Katechéza 1. rok | Katechéza 2. rok | |
Liturgia slova | Druhá etapa: Pán sa daruje vo svojom Slove | Téma III. Boh hovorí k ľuďom | Téma II. Pán sa daruje vo svojom Slove | |
Stretnutie Boh – človek | Objasniť význam čítania Božieho slova pri sv. omši.Meditovať text Lk 4,14-22 | Oceniť dôležitosť homílie, ktorá prepája Božie slovo so životom ľudí. Meditovať text Ez 2,2-10;31-4 | ||
Stretnutie Animátori – rodičia | Vstúpiť do tajomstva viery, že dnes sa v Ježišovi Kristovi plní Písmo, ktoré počúvame. | Nechať sa posilniť Božím slovom a prijať svoje prorocké poslanie v rodine. | ||
Stretnutie Rodičia – deti | Vedieť vzbudiť vo svojich deťoch úctu k Božiemu slovu. | Viesť deti k porozumeniu posolstva Božieho slova pre ich život. | ||
Stretnutie Animátori – deti | Byť vďační za to, že Boh sa nám prihovára vo Svätom písme. | Cvičiť sa v schopnosti aktívneho počúvania aj vo vzťahu k Božiemu slovu. | ||
Téma III. Slovo prináša ovocie | ||||
Stretnutie Boh – človek | Vedieť vyjadriť svoju odpoveď viery na počuté slovo pri recitovaní Kréda. Meditovať text: Mt 13, 1-9 | |||
Stretnutie Animátori – rodičia | Aplikovať podobenstvo o rozsievačovi na svoju osobnú a rodinnú situáciu. | |||
Stretnutie Rodičia – deti | Pomôcť deťom prekonávať prvé pochybnosti vo viere. | |||
Stretnutie Animátori – deti | Objaviť spolu s ostatnými, že každé „Verím“ je osobnou odpoveďou Bohu, ktorý sa dáva spoznať. |
Tretí cieľ: Objaviť, že pri slávení Eucharistie sa nám daruje Boh
Liturgia | Etapy | Katechéza 1. rok | Katechéza 2. rok | |
Liturgia obety | Tretia etapa: Ježiš sa nám daruje celý a pozýva nás darovať sa | Téma IV. Ježiš sýti zástupy | Téma IV. Ježiš nás mení láskou | |
Stretnutie Boh – človek | Objasniť obrad prinášania obetných darov.Meditovať text Jn 6, 1-15 | Objasniť svätú omšu cez obrad umývania nôh.Meditovať text Jn 13, 1-17 | ||
Stretnutie Animátori – rodičia | Uvedomiť si, že ľudské riešenia nestačia pre nasýtenie človeka v plnosti. | Objasniť vzťah medzi Eucharistiou a láskou prejavovanou v službe. | ||
Stretnutie Rodičia – deti | Viesť deti k pozornosti a k vďačnosti za Božie dary. | Meniť svoje rodiny na miesta, kde sa o Bohu rozpráva, svedči a miluje. | ||
Stretnutie Animátori – deti | Povedať aké dary prinášame na sv. omši a čo sa s nimi stane. | Cez praktický skutok lásky posilniť v deťoch súcit k núdznym. | ||
Téma V. Ježiš Kristus sa daruje pre nás | Téma V. Ježiš je stále s nami | |||
Stretnutie Boh – človek | Uvedomiť význam prijímania tela a krvi Pána Ježiša pod spôsobom chleba a vínaMeditovať text 1Kor 11,23-29 | Preniknúť hlbšie do tajomstva prijímania Kristovho tela. Meditovať text Lk 24,13-35 | ||
Stretnutie Animátori – rodičia | Zamyslieť sa nad náboženským charakterom našich liturgických slávení. | V prítomnosti Krista – pri čítaní Písma a lámaní chleba – nechať rozohniť svoje srdce pre Božie cesty. | ||
Stretnutie Rodičia – deti | Podporiť vo svojich deťoch túžbu prijať Pána Ježiša pod spôsobom chleba a vína. | Pomôcť deťom upevniť sa vo viere, že Ježiš kráča s nimi. | ||
Stretnutie Animátori – deti | Objaviť v momente premenenia najdôležitejší moment svätej omše a posilniť vieru v Pána Ježiša v Eucharistii. | Porozprávať sa o rôznych podobách Ježišovej blízkosti v našom živote. |
- Učenie o jednote iniciačných sviatostí je stabilnou a riadnou súčasťou Magistéria Cirkvi a preto je ťažké robiť katechézu o Eucharistii bez toho aby sa hovorilo o Krste a Birmovaní a naopak. Porov. VENTURI, G.: Iniziazione cristiana: unico mistero in tre sacramenti. In Catechesi, roč. 77, 2007-2008/3, ss. 49-65, s. 51; Pre hlbšie štúdium sa odporúča: KUNETKA, F.: Jednota iniciačných sviatostí z hľadiska liturgickej teológie. In Teologické texty 2007/4, s. 182. ↩︎
- TYROL, A.: Poznámky k vieroučnej konštitúcii Dei Verbum. In: Duchovný pastier, roč. 83, 2002/9, ss. 438 – 445, s. 439. ↩︎